Mindful yoga

MINDFUL YOGA FOR BEDRIFTER

 

 

For dere som bedrift/ institusjon

  • Ønsker dere å legge til rette for god livskvalitet og godt arbeidsmiljø hos de ansatte, og ønsker å finne ut om mindfulness og mindful yoga kan bidra til dette?
  • Ønsker dere å fremme helse, forebygge stressrelatert sykefravær og forebygge ulike belastningsskader hos de ansatte, og ønsker å finne ut om mindful yoga kan bidra til dette?
  • Ønsker dere å fremme «vi-følelsen» gjennom felles opplevelser?

 

Da kan veien deres være å ta et forløp i mindful yoga.

 

 

 

Forskning viser

  • at mindfulness har god effekt på økt oppmerksomhetsnivå, økt livskvalitet, mindre stressfølelse/ opplevd stress (1) og mindre jobbrelatert utbrenthet (2)
  • at mindfulness har god effekt på større avslapning og egenomsorg, og forbedring av relasjoner på arbeid og i familie (3)
  • at trening på mindfulness i grupper har en meget gunstig effekt på samhold og fellesskapsfølelse (4)

 

 

Ved vårt tilbud Mindful yoga for bedrifter vil deltakerne få mulighet til å erfare og praktisere mindfulness i form av yoga og guidede oppmerksomhetsøvelser.

 

 

Om mindful yoga

 

Mindful yoga er enkle kroppsøvelser som gjennomføres i et sakte og rolig tempo slik at en får mulighet til å være til stede.

Intensjonen er å være bevisst nærværende i sin kropp - i kroppsfornemmelser og bevegelser - og sin pust, og i det som skjer - fra øyeblikk til øyeblikk.

Både yogastillingene og det som måtte dukke opp i oppmerksomhetsfeltet underveis prøver en å møte med en nysgjerrig, åpen, vennlig og rommende/ aksepterende innstilling.

I mindful yoga handler det ikke om å prestere, men om å utforske sin kropp, å lytte inn i kroppen og registrere og respektere dens grenser - og på denne måten trene seg på å være vennlig og omsorgsfull overfor seg selv og sin kropp.

Mindful yoga kan gjennomføres av alle, uansett alder og kropp, siden den enkelte tilpasser øvelsene etter sine egne muligheter og behov.

 

Deler av yogasekvensene som det undervises i er fra det såkalte Mindfulness-basert-stressreduksjons-programmet, som Jon Kabat-Zinn utviklet, og som har vist seg gjennom forskning å ha god effekt med hensyn til bl.a. stressreduksjon.

 

 

 

Yogasamlingene inneholder

  • Yogaøvelser for hele kroppen, med fokus på å redusere spenninger i nakke, skuldre, rygg og bekken. Øvelsene kan gjøres stående eller sittende på en stol.
  • En kort sittende oppmerksomhetsøvelse i begynnelsen av hver samling - for å «ankomme», til stedet og seg selv.
  • En sittende oppmerksomhetsøvelse eller avspenningsøvelse som avslutning av hver samling.

 

Det vil være fokus på rolige bevegelser, pust, avspenning og selve nærværet.

Øvelsene gir mulighet til å styrke evnen til å være bevisst til stede i øyeblikket, og få en bedre kroppslig forankring og en indre hvile.

 

 

Opplegget inkluderer

et skreddersydd program. Tidsinndelingen tilpasses bedriftens ønsker og muligheter.

 

 

Oppfølging etter avtale

 

 

Instruktør

Petra Skaland - mindfulness-instruktør og fysioterapeut

 

Kurssted

Etter avtale: I bedriften/ institusjonen sitt lokale eller, avhengig av gruppens størrelse, i vårt undervisningsrom eller i et leid lokale.

 

 

Pris

Prisen vil være avhengig av varighet, deltakerantall og om kurslederen eventuelt må leie lokale.

 

 

 

Ved interesse ta gjerne kontakt slik at vi kan utarbeide et program som er tilpasset deres behov og ønsker.

Kilder

(1) Schenström m.fl., 2006

(2) Shapiro m.fl. 2005

(3) Cohen-Katz, J. m.f., 2005

(4) www.forskning.no, jf. Meland, A. m.f., 2016

Copyright @ All Rights Reserved