Mindful yoga

MINDFUL YOGA

- for nybegynnere og videregående

 

 

Om mindful yoga

 

Mindful yoga er enkle kroppsøvelser som gjennomføres i et sakte og rolig tempo slik at en får mulighet til å være til stede.

Intensjonen er å være bevisst nærværende i sin kropp - i kroppsfornemmelser og bevegelser - og sin pust, og i det som skjer - fra øyeblikk til øyeblikk.

Dette innebærer at en også legger merke til sine tanker, vurderinger, stemninger og følelser som dukker opp underveis.

Både yogastillingene og det som måtte dukke opp i oppmerksomhetsfeltet underveis prøver en å møte med en nysgjerrig, åpen, vennlig og rommende/ aksepterende innstilling.

 

I mindful yoga handler det ikke om å prestere, men om å utforske sin kropp, å lytte inn i kroppen og registrere og respektere dens grenser - og på denne måten trene seg på å være vennlig og omsorgsfull overfor seg selv og sin kropp.

Alle øvelsene kan sees som en invitasjon, der en står fritt til å modifisere dem eller å stå over hvis en føler at det er det en har behov for akkurat nå. Derfor kan mindful yoga gjennomføres av alle, uansett alder og kropp, siden den enkelte tilpasser øvelsene etter sine egne muligheter og behov.

Å gjøre yoga på denne måten – uten krav om prestasjoner og ut fra egne behov og muligheter – kan føles veldig befriende.

 

Deler av yogasekvensene som det undervises i er fra det såkalte Mindfulness-basert-stressreduksjons-programmet, som Jon Kabat-Zinn utviklet, og som har vist seg gjennom forskning å ha god effekt med hensyn til bl.a. stressreduksjon.

 

 

 

 

Yogasamlingene inneholder

  • Yogaøvelser for hele kroppen i stående, sittende og liggende stilling
  • En kort oppmerksomhetsøvelse for å «ankomme», til stedet og seg selv, i begynnelsen av hver samling
  • En avspennings-/ avslapningsøvelse som avslutning av hver samling - en såkalt kroppsskanning

 

Det vil være fokus på rolige bevegelser, pust, avspenning og selve nærværet.

Øvelsene gir mulighet til å komme i dypere kontakt med sin kropp, løsne spenninger i muskulaturen og få en bedre kroppslig forankring. En vil kunne oppleve indre ro, dyp avspenning og velvære.

 

 

 

Deltakerantall

Maksimalt 5

 

 

Instruktør

Petra Skaland - mindfulness-instruktør og fysioterapeut

 

Datoer

Samlingene varer 1,5 time, kl. 18 - 19:30

 

Nye datoer legges ut etter hvert.

 

 

Pris

Pris: 1800,- for 8 ganger.

Dersom du på forhånd vet at du ikke kan en eller flere ganger, trekkes det fra prisen.

 

 

Vi tilbyr også mindful yoga på forespørsel

 

 

Tilbakemeldinger fra tidligere deltakere

 

«Å være på mindful yoga-samling hos Petra er bare godt! Med god, tydelig og rolig introduksjon blir øvelsene gode å praktisere. Det beste er at det ikke går an å gjøre øvelsene feil :-) Jeg kommer som den jeg er, og med de "skavanker" jeg måtte ha, og gjør øvelsene deretter, og det blir riktig ut fra det jeg greier. De blir riktige for meg. Ingen prestasjonsstress! Å kjenne på velværet i å praktisere etter veiledning, gir ekstra mening…»

 

«Tusen takk for en fantastisk god opplevelse!...I løpet av yogatimen merket jeg at kropp, pust og tanker samarbeidet på 'samme nivå' som igjen førte til en dyp avspent kropp. Stress og tankekjør mistet plassen sin i kropp og sinn og jeg kunne virkelig nyte stunden. Dette passer så absolutt for alle…Takk, Petra for utrolig god og trygg veileding. Jeg anbefaler dette på det varmeste.»

 

«Jeg opplevde mindful yoga som veldig nyttig og Petra innehar stor kunnskap og innsikt i faget.

Jeg lærte meg å lytte til kroppen på en mer helhetlig måte, sammenliknet med tradisjonell yoga. Veldig glad jeg vet om begge tilnærmingene slik at jeg kan komplementere dem.»

 

For å lese tilbakemeldingene i sin helhet samt flere andre tilbakemeldinger:

Utsikt fra yogarommet

Copyright @ All Rights Reserved